Zaledwie 60% Polaków, którzy w ostatnim czasie zawarli transakcję wymagającą podpisania umowy, zadeklarowało, że zapoznało się dokładnie z jej treścią - wynika z badania przeprowadzonego przez PBS na zlecenie AXA i Provident Polska.
Dla blisko 30% Polaków podpisanie umowy jest sytuacją stresującą, a mimo to wielu z nich nie czyta dokładnie jej treści. Dla niemal połowy osób powodem nieprzeczytania umowy było zaufanie do firmy, z którą była zawierana. Respondenci podkreślali, że była to wielka, dobrze znana firma lub dostawca, z którym mieli już wcześniej do czynienia. Ponad jedna czwarta respondentów nie zapoznała się z umową z powodu braku czasu, zaś 13% narzekało na to, że umowa była trudna i niezrozumiała.
Kredyt zaufania, jakim konsumenci obdarzają instytucje, szacunek dla potrzeb konsumentów, uwzględnienie tempa ich życia, a przede wszystkim możliwości przyswajania informacji powinny być punktem odniesienia przy konstruowaniu umów – mówi Bartłomiej Wodzicki, dyrektor Departamentu Prawnego w Provident Polska S.A., największej firmie pożyczkowej na rynku polskim, która w ubiegłym roku udzieliła pożyczek ponad 700 tys. klientów. Staramy się, aby umowy, które Provident zawiera ze swoimi klientami, były napisane językiem zrozumiałym dla przeciętnego konsumenta. To powinno być standardem, ponieważ zapoznanie się klienta z umową przed jej podpisaniem leży w interesie nie tylko samego klienta, ale także każdej odpowiedzialnej firmy – dodaje Wodzicki.
Edukacja przede wszystkim
15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Niewątpliwie jest to dobra okazja do tego, by przypomnieć konsumentom o ich prawach. Jak wynika z badań PBS, Polacy wskazują, że potrzebują edukacji w tematach konsumenckich, a ogromną rolę w upowszechnianiu tej wiedzy odgrywają media. Aż 64 proc. respondentów uważa za ważne, by dziennikarze zajmowali się tematyką konsumencką, a 42 proc. dobrze ocenia ich pracę. Prawie połowa respondentów wskazała, że w pierwszej kolejności media powinny zajmować się przekazywaniem informacji, które dotyczą tematyki finansów. Dużo wskazań padło także na usługi medyczne, ubezpieczenia i telekomunikację.
Wysokie oczekiwania wobec roli dziennikarzy w upowszechnianiu wiedzy z zakresu finansów wynikają z tego, że oferta rynku finansowego jest bardzo szeroka i konsument może mieć problem z dokonaniem właściwego wyboru. Ponadto korzystanie z produktów finansowych wiąże się z pewnym ryzykiem ponoszonym przez klienta – mówi Aleksandra Leszczyńska, dyrektor komunikacji w AXA.
Edukacja obecnych konsumentów to jedno. Potrzebne są jeszcze działania, które wychowają przyszłych konsumentów. Szczególnie, że podejmowanie mądrych decyzji finansowych to jedna z ważniejszych umiejętności przydatnych w dorosłym życiu – podsumowuje.
O Światowym Dniu Konsumenta
15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Początki tej inicjatywy sięgają roku 1982, w którym ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych John Kennedy wygłosił słynne przemówienie w odniesieniu do ustawy o ochronie praw konsumenta. Podczas niego Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz reprezentacji. To wtedy również padło słynne stwierdzenie "Konsumenci to my wszyscy". Na pamiątkę tego wydarzenia w 1983 roku została powołana inicjatywa Światowego Dnia Konsumenta. W Polsce po raz pierwszy obchodziliśmy to święto w 2000 roku.
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez PBS z okazji pierwszej edycji Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Club Polska, na zlecenie AXA i Provident Polska. Badanie przeprowadzono w dniach 16-18.09.2016 na ogólnopolskiej próbie n=1000, reprezentatywnej dla mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska S.A. to największa firma na rynku pożyczek pozabankowych w Polsce, która w tym roku obchodzi 20-lecie swojej działalności. Prezesem Zarządu jest David Parkinson. Spółka jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF), notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma pięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016, 2017).
Podstawowe informacje o AXA
Grupa AXA jest światowym liderem w ubezpieczeniach i zarządzaniu aktywami. Zatrudnia 161 tys. pracowników, którzy świadczą usługi dla 103 mln klientów w 64 krajach. W Polsce AXA jest uniwersalnym ubezpieczycielem z pełną ofertą ubezpieczeń majątkowych oraz ubezpieczeń na życie dostępnych u agentów, brokerów, poprzez Internet i call centre, jak również w bankach, w tym w mBanku, z którym AXA tworzy strategiczne partnerstwo.
AXA prowadzi pierwszy w Polsce ogólnopolski program dla młodzieży ponadgimnazjalnej o ubezpieczeniach „Dbam o przyszłość”. Program jest oparty o wolontariat pracowników grupy AXA i został uznany przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu za jedną z najlepszych praktyk na rynku. Od 2013 roku w programie wzięło udział prawie 2000 uczniów ze szkół w całej Polsce.
dostarczył infoWire.pl
Link do strony artykułu: https://2fstatic.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/swiatowy-dzien-konsumenta-polacy-nie-czytaja-umow-powodem-brak-czasu